Συνεχίζεται η
επίσχεση εργασίας των εργαζομένων του Οργανισμού αστικών Συγκοινωνιών
Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) από τις 17 Σεπτεμβρίου. Οι κινητοποιήσεις των 2.300
εργαζόμενων ξεκίνησαν τον περασμένο Ιούνιο, με διεκδίκηση την καταβολή των
δεδουλευμένων των τελευταίων μηνών, τα οποία ανέρχονται στο ποσό των 6,3 εκατ.
ευρώ (Ιουνίου - Ιουλίου – Αυγούστου). Ο ΟΑΣΘ επικαλούμενος την παύση της
κρατικής επιχορήγησης αποφάσισε στάση πληρωμών από τον περασμένο Ιούνιο στους
εργαζόμενους.
Ο ΟΑΣΘ είναι
μία εταιρεία που ιδρύθηκε το 1957 από ιδιώτες λεωφορειούχους, αποτελούμενη από
μετόχους. Από την ίδρυση του ΟΑΣΘ το 1957 έως σήμερα υπογράφτηκαν με το
Ελληνικό δημόσιο 4 συμφωνίες, με τελευταία το 2008. Όλες στην ίδια κατεύθυνση,
δηλαδή την διατήρηση του μονοπωλίου στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης και στη
χρηματοδότησή του από το κράτος. Μία χρηματοδότηση που μόνο για την περίοδο
2007-2013 εκτοξεύτηκε στα 910 εκατ. ευρώ (κατά μέσο όρο 130 εκατ. ευρώ το
χρόνο), όταν για το ίδιο διάστημα το σύνολο των αστικών συγκοινωνιών της
πρωτεύουσας, με μεγαλύτερο αριθμό επιβατών πήρε 980 εκατ. ευρώ. Παράλληλα σε
αυτές τις συμφωνίες προβλέπεται η διατήρηση του σταθερού κέρδους των
μετόχων, ανεξάρτητα αν ο ΟΑΣΘ έχει κέρδη ή ζημίες, ότι κι αν συμβαίνει.
Δηλαδή, το κράτος διασφαλίζει προκαταβολικά το επιχειρηματικό κέρδος ανεξάρτητα
από την πορεία της εταιρείας!
Τα τελευταία
χρόνια, είτε εξυπηρετούνται σωστά οι επιβάτες, είτε όχι, το επιχειρηματικό
κέρδος για τους μέτοχους ανέρχεται σε 16,5 εκατομμύρια ευρώ κατ' έτος, ενώ ο
ΟΑΣΘ σύμφωνα με τα στοιχεία που είναι δημοσιευμένα για την πενταετία 2009-2013
παρουσιάζει ζημία. Φυσικά η λύση βρέθηκε με τους επιβάτες να καλούνται να
καλύψουν τη ζημία μέσω της αύξησης του εισιτηρίου, το οποίο από το 2009
μέχρι το 2014 διπλασιάστηκε (από 0,50 ευρώ σε 1 ευρώ), ενώ παράλληλα
αναμένεται το 2017 να αυξηθεί η μηνιαία κάρτα από 30 ευρώ σε 47-48 ευρώ. Σε όλα
τα παραπάνω προστίθεται και η κρατική χρηματοδότηση για την κάλυψη της διαφοράς
εσόδων-εξόδων του ΟΑΣΘ, η οποία ονομάζεται «αντισταθμιστική καταβολή».
Το σύνολο των
χρημάτων που έδωσε το ελληνικό Δημόσιο στον ΟΑΣΘ, ως επιχορήγηση
(αντισταθμιστική καταβολή) για την πενταετία 2009-2013, ήταν 616.551.319 ευρώ!
Για το διάστημα 2014-2017, προβλέπεται να δοθούν 235.366.491 ευρώ ως δημόσια
επιχορήγηση για 4 χρόνια! Και φυσικά με εξασφαλισμένα τα κέρδη των μετόχων.
Στις 22/6/2015, ο Χρήστος Σπίρτζης, Υπουργός Μεταφορών - τότε αλλά και τώρα -
της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ -ΑΝ.ΕΛ, από το βήμα της Βουλής, προανήγγειλε την
τροποποίηση της σύμβασης του ΟΑΣΘ με το ελληνικό κράτος, δηλώνοντας ότι στόχος
θα ήταν η «εξοικονόμηση πόρων από την τροποποίηση του νόμου για τη
σκανδαλώδη επιδότηση του ΟΑΣΘ, όπου έχουμε πενταπλάσια επιδότηση από τον ΟΑΣΑ».
Φυσικά οι δηλώσεις του Σπίρτζη έμειναν δηλώσεις, ο ΟΑΣΘ θα συνεχίζει να είναι
κρατικοδίαιτος και με εξασφαλισμένα τα κέρδη των μετόχων του. Πρόσφατα σε
επιστολή του ο Χ. Σπίρτζης στον πρόεδρο των εργαζομένων του ΟΑΣΘ, ξεκαθαρίζει
πως έχουν εισπραχθεί από τον οργανισμό στο ακέραιο όλες οι αντισταθμιστικές
καταβολές (επιχορηγήσεις) μέχρι και τον Αύγουστο 2016, βάσει της συμφωνίας
Δημοσίου και ΟΑΣΘ που κυρώθηκε με το ν. 4313/2014.
Οι εργαζόμενοι
δεν έχουν άλλη επιλογή, παρά μονάχα τη διεκδίκηση των μεροκάματών τους, τους
μισθούς των προηγούμενων απλήρωτων μηνών. Παράλληλα ένα από τα ζητήματα που αναδεικνύονται
είναι η στάση της διοίκησης Συνδικάτου Εργαζομένων του ΟΑΣΘ. Χαρακτηριστικό
είναι ένα από τα συνθήματα στις πορείες τους, «Σπίρτζη παραιτήσου, ή τώρα
εξηγήσου», που δεν σημαίνει τίποτα άλλο από το «δώσε την κρατική επιχορήγηση»,
κάτι που, απολύτως φυσιολογικά, ζητά και η διοίκηση του ΟΑΣΘ με την οποία
συμπίπτουν οι θέσεις τους. Δηλαδή για το Συνδικάτο Εργαζομένων του ΟΑΣΘ
απέναντι τους είναι μόνο ο υπουργός και όχι και ο εργοδότης τους ο ΟΑΣΘ. Μία
ΙΔΙΩΤΙΚΗ εταιρεία κρατικοδίαιτη και με εξασφαλισμένα πρώτα τα κέρδη των μετόχων
της, με στάση πληρωμών στους εργαζόμενους, με κατασπατάληση δημόσιου χρήματος,
το οποίο προέρχεται μέσα από την άγρια φορολόγηση του αστικού κράτους
γενικότερα από τους εργαζόμενους. Μία ΙΔΙΩΤΙΚΗ εταιρεία που, όπως και τόσες
άλλες, δρα παρασιτικά απέναντι στο κράτος.
Μέσα σε αυτή
την πραγματικότητα τις τελευταίες μέρες δυο ακόμη εργοδοτικές φωνές
εμφανίστηκαν. Με δηλώσεις του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης,
τόνισε: «Θα ζητήσω από τον Σπίρτζη να κάνει επιστράτευση. Δεν γίνεται ο
κόσμος να ταλαιπωρείται. Δεν μπορεί να κινηθεί η πόλη» ενώ και ο
περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απ. Τζιτζικώστας, δήλωσε: «Κάνω ακόμη
μια έκκληση πριν αναγκαστώ να στραφώ στη Δικαιοσύνη (…) Δεν μπορεί άλλο να
συνεχιστεί αυτή η ταλαιπωρία του κόσμου». Και οι δυο εκμεταλλεύονται το
πρόβλημα της μετακίνησης των κατοίκων και των εργαζόμενων της πόλης και
εκτοξεύουν απειλές ενάντια στους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ. Το ψεύτικο και
υποκριτικό ενδιαφέρον των δυο αυτών για τους κατοίκους της πόλης είναι
ξεκάθαρο. Οι ίδιοι αυτοί είναι θιασώτες και χειροκροτητές των αστικών πολιτικών
αλλά και της εφαρμογής τους από τις θέσεις που κατέχουν, με αυξήσεις, περικοπές
και φόρους κ.τ.λ. Οι ίδιοι είναι που μέσα από τις πολιτικές που στηρίζουν
διαιωνίζουν τέτοια φαινόμενα σκανδαλώδους κατασπατάλησης του κρατικού χρήματος.
Παράλληλα όμως στις δηλώσεις τους προβάλει ένα ακόμη ζήτημα, η απειλή στους
εργαζόμενους του ΟΑΣΘ, που έμμεσα προτρέπει τα πιο καθυστερημένα στοιχεία της
πόλης στην συσπείρωση και αντίδραση απέναντι στους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ, ο
λεγόμενος κοινωνικός αυτοματισμός, κοινωνικός φασισμός.
* Η επίσχεση εργασίας των εργαζομένων
ανεστάλη στις 29/9/2016 καθώς καταβλήθηκε ο μισθός του Ιουλίου. Τους οφείλονται
ακόμα οι μισθοί του Αυγούστου και του Σεπτεμβρίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου